Geschiedenis Schietvereniging Baarn & Omstreken

Hotel - Café - Restaurant De PauwDe oprichting

De oprichtingsvergadering van onze vereniging vond plaats op 12 april 1915 in Hotel Centraal te Baarn met ondersteuning van 20 leden en 1 donateur. De heer Bakkenes werd onze eerste voorzitter. De eerste schietoefeningen werden gehouden in een zaal van de heer Verkerk en op een terrein achter hotel-restaurant De Pauw.

F.E. Baron van HeerdtDe oprichting van onze vereniging werd pas definitief nadat Hare Majesteit Koningin Wilhelmina op 15 november 1915 haar toestemming verleende; tevens werden toen de eerste statuten vastgesteld. Enkele jaren later, in 1919 om precies te zijn, kregen wij toestemming van Hare Majesteit de Koningin Moeder om een schietbaan in te richten op haar grond in het Paardenbos.

Baron F.E. van Heerdt was een belangrijke voorzitter van onze vereniging; hij bekleedde deze functie van 1932 tot 1946.
Bij koninklijk besluit werden de statuten opnieuw goedgekeurd op 9 maart 1950. Op die datum hebben we ons ook ingeschreven bij de KNSA.

Verenigingsgebouw schietsportvereniging Baarn & OmstrekenIn 1978 verkrijgt de vereniging van de familie Van Heerdt een stuk grond in opstalrecht voor een periode van 30 jaar. Hierop werd door onze leden een eigen schietaccommodatie gebouwd. Het nieuwe verenigings gebouw werd op 13 oktober 1979 feestelijk geopend in aanwezigheid van Baron P.F. van Heerdt die een herdenkingsteen inmetselde. Dit gebouw wordt nog steeds door ons gebruikt voor al onze verenigingsactiviteiten. Het opstalrecht verviel in 2008, wat resulteerde in een periode van onzekerheid voor onze huisvesting. Na enkele jaren van onderhandelen met de erven van Baron van Heerdt kon op 4 januari 2012 ons clubgebouw met binnenbanen worden aangekocht.

Historie schietsport algemeen

KNSA logoEr is weinig gepubliceerd over de geschiedenis van de schietsport in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat deze sport omstreeks 1851 ontstond nadat Koning Willem III in dat jaar dertien scherpschutterijen op Het Loo had ontvangen voor een wedstrijd genaamd het ‘Koninklijk concours’.

De ‘Vereeniging van Nederlandsche Scherpschutters’ werd op 15 juni 1890 opgericht en kan als voorloper van de huidige KNSA beschouwd worden. Tot de doelstellingen van de vereniging behoorde “de beoefening van het juistschieten in Nederland aan te moedigen en tot eene volkszaak te maken, ter bevordering van ’s lands weerbaarheid”.

Schietvereniging Baarn & Omstreken        Wilhelminalaan 2  3743DC  Baarn        E-mail naar SV Baarn & Omstreken