Target Sprint Buitenbaan 2019 - Schietvereniging Baarn en Omstreken

Wapen Schietvereniging Baarn & Omstreken
Schietsport
Target Sprint = Hardlopen en schieten in één sport
Target Sprint is een combinatiesport van hardlopen en schieten met een luchtgeweer.
Target sprint hardlopen en schietenTarget Sprint is een snellere, kortere variant van biatlon. De twee disciplines (het schieten en hardlopen) vereisen veel tegenstrijdige vaardigheden. De kunst is om het uithoudingsvermogen en de energie die nodig is voor het hardlopen te combineren met de concentratie en rust die nodig is om een voltreffer te produceren bij het schieten.

Organisatie
De sport vereist discipline en vaardigheden. Geïnteresseerden die nog nooit aan een Target Sprint wedstrijd hebben meegedaan kunnen ook meedoen. Je hoeft geen lid te zijn van een schiet- of atletiekvereniging om toch mee te kunnen doen. Voor potentiële atleten is dit juist een mooi moment om kennis te maken met de sport. Het is mogelijk om voor de wedstrijd met het luchtgeweer te oefenen.

Hardlopen en SchietenLuchtdrukgeweer lenen
Wanneer je niet in het bezit bent van een enkelschots luchtgeweer stellen de KNSA en Schietvereniging Baarn & Omstreken gratis een leenwapen beschikbaar. Je kan dit enkelschots luchtdrukgeweer dan gebruiken tijdens de Target Sprint wedstrijd. Het is mogelijk om voor de wedstrijd met dit luchtgeweer te oefenen en het af te stellen.
Wedstrijdinformatie Target Sprint
Alle deelnemers worden ingeschreven voor de open wedstrijd. Deze open wedstrijd is voor iedereen toegankelijk en je hoeft geen lid te zijn van een schiet- of atletiekvereniging.

Leeftijd
12 jaar of ouder
Hardlopen
Het loopparcours is 400 meter lang (crosscountry) en dient drie (3) keer te worden gelopen.
Schieten
De twee (2) schietbeurten worden gedaan met een luchtgeweer waarbij gebruik wordt gemaakt van loden diabolo kogeltjes. De schietschijven die gebruikt worden bestaan uit vijf (5) doelen, die bij het treffen zullen dichtklappen. Hiervoor krijg je 15 kogeltjes per schietbeurt. Je moet alle vijf de doelen hebben geraakt of de 15 kogeltjes hebben op geschoten voordat je het loopparcours mag vervolgen. Wanneer je na 15 schoten nog geen vijf treffers hebt gemaakt is het toegestaan om de wedstrijd te hervatten, maar je krijgt een straftijd van 10 seconden per gemiste treffer.

Start - hardlopen, schieten, hardlopen, schieten, hardlopen - Finish

Het is de bedoeling dat de atleten het loopparcours, inclusief de schietbeurten, in een zo kort mogelijke tijd volbrengen.