Target Sprint 2018 zaterdag 9 juni te Baarn - Schietvereniging Baarn en Omstreken

Schietsport
Target Sprint wedstrijd
Gehouden op zaterdag 9 juni 2018 te Baarn
Districtskampioenschap District 2 (DK-D2) KNSA
Open wedstrijd Schietvereniging Baarn & Omstreken

Volgende wedstijd in juni 2019 houd deze pagina in de gaten voor meer nieuws

Target Sprint = Hardlopen en Schieten in één sport
individueel en in groepsverband

Target Sprint is een combinatiesport van hardlopen en schieten met een luchtgeweer. Target sprint is een snellere, kortere variant van biatlon. De twee disciplines (het schieten en hardlopen) vereisen veel tegenstrijdige vaardigheden. De kunst is om het uithoudingsvermogen en de energie die nodig is voor het hardlopen te combineren met de concentratie en rust die nodig is om een voltreffer te produceren bij het schieten.

Organisatie
De sport vereist discipline en vaardigheden. Geïnteresseerden die nog nooit aan een Target Sprint wedstrijd hebben meegedaan kunnen ook meedoen. Je hoeft geen lid te zijn van een schiet- of atletiekvereniging om toch mee te kunnen doen. Voor potentiële atleten is dit juist een mooi moment om kennis te maken met de sport. Het is mogelijk om voor de wedstrijd met het luchtgeweer te oefenen.

Luchtdrukgeweer lenen
Wanneer je niet in het bezit bent van een enkelschots luchtgeweer stellen de KNSA en Schietvereniging Baarn & Omstreken gratis een leenwapen beschikbaar. Je kan dit enkelschots luchtdrukgeweer dan gebruiken tijdens de Target Sprint wedstrijd. Het is mogelijk om voor de wedstrijd met dit luchtgeweer te oefenen en het af te stellen.

Wedstrijdinformatie Target Sprint

• Het Districtskampioenschap is alleen toegankelijk voor KNSA leden, die lid zijn van een schietvereniging in district 2.
  • Alle andere deelnemers worden ingeschreven voor de open wedstrijd. Deze open wedstrijd is voor iedereen toegankelijk en je hoeft geen lid te zijn van een schiet- of atletiekvereniging.

Individueel
Hardlopen
Het loopparcours is 400 meter lang (crosscountry) en dient drie (3) keer te worden gelopen.
Schieten
De twee (2) schietbeurten worden gedaan met een luchtgeweer waarbij gebruik wordt gemaakt van loden diabolo kogeltjes. De schietschijven die gebruikt worden bestaan uit vijf (5) doelen, die bij het treffen zullen dichtklappen. Hiervoor krijg je 15 kogeltjes per schietbeurt. Je moet alle vijf de doelen hebben geraakt of de 15 kogeltjes hebben op geschoten voordat je het loopparcours mag vervolgen. Wanneer je na 15 schoten nog geen vijf treffers hebt gemaakt is het toegestaan om de wedstrijd te hervatten, maar je krijgt een straftijd van 10 seconden per gemiste treffer.

o Start - hardlopen, schieten, hardlopen, schieten, hardlopen - Finish

Groepen
Hardlopen als individueel
Schieten als individueel
Een groep bestaat uit 3 atleten (man/vrouw/mix, 12 t/m 56+ jaar):
o Start atleet 1 hardlopen, schieten, hardlopen, schieten, hardlopen
o Wissel atleet 2 hardlopen, schieten, hardlopen, schieten, hardlopen
o Wissel atleet 3 hardlopen, schieten, hardlopen, schieten, hardlopen - Finish

Het is de bedoeling dat de atleten het loopparcours, inclusief de schietbeurten, in een zo kort mogelijke tijd volbrengen.

Leeftijd
12 jaar of ouder

Waar
De Target Sprint wedstrijd wordt gehouden om en  op de buitenschietbaan van Schietvereniging Baarn & Omstreken gelegen aan de Hilversumsestraatweg te Baarn. Voer in je navigatiesysteem Hilversumsestraatweg 1, Baarn in (Groepsverblijf De Stulp). De buitenschietbaan bevindt zich een paar honderd meter eerder in het Paardenbos.

Parcours
Bos en schelpenpaden

Starttijd
De eerste series zullen beginnen om 12:00 uur. De eindtijd is afhankelijk van het aantal deelnemers, maar wordt geschat tussen 15:00 en 16:00 uur.

Categorie-indeling

Bij onvoldoende inschrijvingen zullen de categorie Junior C en Junior B worden samengevoegd. Atleten met een KNSA licentie en die lid zijn van een schietvereniging in District 2 doen automatisch mee aan het Districtskampioenschap (DK).
Groeps categorie is geen onderdeel voor de Districtskampioenschap (DK)

Deelname
Iedere deelnemer/ster loopt en schiet voor eigen risico en verantwoording. De organisatie aanvaardt voor geen enkele schade enige aansprakelijkheid.