Action Shooting reserveren - Schietvereniging Baarn en Omstreken

Wapen Schietvereniging Baarn & Omstreken
Action Shooting
Wat is Action Shooting
Action shooting is een dynamische vorm van schietsport waarbij, behalve precisie, ook snelheid van belang is. Men schiet namelijk op tijd. Er wordt geschoten op verschillende doelen zoals poppers en plates. Bij SV Baarn & Omstreken schieten wij op kunststof Throom doelen om te kunnen zorgen dat de kans op ricochets en schade aan de baan tot een minimum worden beperkt.

plates

Het verloop van de wedstrijd:
Nadat je je hebt aangemeld bij het kaartenbureau, kun je je naar de schietbaan in de kelder begeven, geef bij de baancommandant aan dat je aanwezig bent, in overleg met de baancommandant kun je je wapen op de wapen opbergplaats leggen (geopende slede met kamervlag). Overige spullen kun je op de aangegeven plekken stallen (kaartje). Wanneer je naam wordt afgeroepen meld je je bij de baancommandant op het schietpunt.

De bedoeling van action shooting om in een zo kort mogelijke tijd alle plates om te schieten met minimaal één magazijnwissel. Één plate is gemarkeerd met een sticker, dit is de zogenoemde “Stopplate”. deze dient men als laatste om te schieten.

Men mag hiervoor maximaal een totaal van 15 patronen gebruiken, magazijnen mogen maximaal met 8 patronen worden geladen. Er worden 5 series per persoon per avond verschoten waarvan de beste drie tijden tellen voor de uiteindelijke uitslag. je krijgt maximaal 120 seconden om een serie te schieten.

Indien alle doelen zijn omgeschoten of alle munitie is verbruikt stopt de tijd en noteert de baancommandant de tijd. Voor elk doel wat nog rechtop staat na de schietbeurt worden 10 seconden opgeteld.indien de schutter de stopplate omschiet voordat de andere doelen zijn omgeschoten wordt er ook 10 seconden bij de tijd opgeteld.

De baancommandant zal met commando's het verloop van de serie begeleiden.
De baancommandant gebruikt een elektronische tijdmeting welke duidelijk hoorbaar is voor de deelnemers.

Daarmee komen wij bij een aantal zaken welke vooraf besproken moeten worden:
  • Bij action shooting wordt het niet vlekkeloos verlopen van een serie toegeschreven aan de schutter. Wapenstoringen, munitiestoringen, laadfouten etc. leiden niet tot herhaling van de serie. Storingen aan het wapen dienen door de schutter zelf te worden verholpen op een veilige manier en zal nooit leiden tot een herkansing.
  • Toegelaten wapens zijn alle .22 en 9mm pistolen zolang deze voldoen aan de eisen gesteld zoals benoemd in het hoofdstuk “Wapen specificaties”
  • Alleen reguliere fabrieksmunitie is toegestaan.
  • Het is niet toegestaan om de magazijnen met meer patronen te laden dan voor de serie gebruikelijk is.
  • Het is mogelijk om verenigingswapens te gebruiken bij action shooting, munitie hiervoor kan op de avond zelf bij het kaartenbureau worden afgerekend.
  • Het is voor aspirant-leden niet mogelijk om deel te nemen aan action shooting, enkel volwaardige leden mogen zich inschrijven.
  • Er is geen beperking met betrekking tot het minimumgewicht van de trekkerdruk, mits het wapen deugdelijk en veilig functioneert.
  • Als richtmiddelen zijn slechts open vizieren toegestaan (kijkers, lasers, optische richtmiddelen en dergelijke zijn verboden).
  • Action Shooting mag zowel enkelhandig als tweehandig worden geschoten.
  • De schutter is verantwoordelijk om plates na de schietbeurt rechtop te zetten voor de volgende schutter, dit mag alleen gebeuren in opdracht van de baancommandant.
  • Het dragen van oor- en oogbescherming is verplicht voor iedereen die zich op de schietbaan bevindt.
Wapen specificaties en speciale regels Action Shooting
Deze discipline wordt verschoten met:
  • Action Shooting (klein kaliber) – kaliber .22
  • Action Shooting (groot kaliber) – centraalvuur munitie kaliber 9mm

Klein kaliber handvuurwapens dienen verder te voldoen aan de volgende specificaties:
  • Het wapen moet zijn ingericht voor het verschieten van munitie van het type kaliber .22 long rifle met een maximale looplengte van 8 3/8 inch;
  • Als richtmiddelen zijn slechts open vizieren toegestaan (kijkers, lasers, optische richtmiddelen en dergelijke zijn verboden);
  • Compensators of magna-porting zijn verboden;

Groot kaliber handvuurwapens dienen verder te voldoen aan de volgende specificaties:
  • Handwapens, ingericht voor het verschieten van randvuur- en centraalvuurmunitie, zijn toegestaan met een maximale looplengte van 8 3/8 inch (21,2cm). Kaliber 9mm;
  • Compensators of magna-porting zijn verboden;

Munitie
Munitie met een extra metaal-doorborend effect, ontvlambare en lichtspoormunitie alsmede meervoudige projectielen (waaronder hagelmunitie) zijn te allen tijde verboden. Munitie die door de wedstrijdorganisatie als onveilig wordt beschouwd dient door de schutter uit de wedstrijd te worden genomen. Tegen deze beslissing is geen beroep mogelijk.
Baanindeling
plattegrond binnenbaan
Commando's Action Shooting
"WAPEN PAKKEN"
"RETRIEVE WEAPON"
De schutter mag het wapen van de opbergplaats pakken en op het schietpunt leggen met de loop richting de doelen.
“LADEN EN PROEF AANSLAGEN MAKEN”
“LOAD AND MAKE READY”
Hierbij mag de schutter het magazijn in het wapen plaatsen en de slede in de richting van de kogelvanger sluiten. Tevens is er tijd om proef aanslagen te maken.
“SCHUTTER GEREED ?”
“SHOOTER READY?”
De schutter geeft aan de baancommandant de reactie middels een “JA” of “YES” en neemt de vaardige houding aan(wapen richting vloer in een hoek van minimaal 45 graden (let op: vinger blijft weg van de trekker).
“ATTENTIE”
“STAND-BY”
De baancommandant start de shot timer, zodra de schutter de piep hoort mag deze beginnen aan zijn schietronde.
“ONTLADEN EN WAPEN LEEG TONEN”
“UNLOAD, SHOW CLEAR”
Indien de schutter alle plates heeft omgeschoten of alle munitie heeft verschoten wordt het magazijn uit het wapen genomen en de kamer leeg gemaakt. deze worden aan de baancommandant getoond ter controle.
“SLUITEN EN HAMER NAAR VOREN”
“CLOSE WEAPON, HAMMER DOWN”
Bij dit commando wordt de slede gesloten en een droog schot richting de kogelvanger gedaan.
“VLAG PLAATSEN, WAPEN OPBERGEN"
“FLAGS INSERTED, STORE WEAPON”
De schutter opent de slede en plaatst de kamervlag. het wapen wordt in de veilige richting op de opbergplaats gelegd. hierna zal de baancommandant de score delen met de schutter.
“BAAN VRIJ”
“RANGE CLEAR”
De baan is vrij om de plates rechtop te zetten en voor de volgende schutter zich klaar te maken.
Aanmelden en reserveren Action shooting
Aanmelden en reserveren Action Shooting (alleen voor leden)
Voor aanmelden en reserveren ga naar de Cappie App of het menu "voor Leden"
Log in met je gebruikers naam en wachtwoord.
Kies voor Reserveren en daarna Action Shooting.
Volg de instructie daar op:
of gebruik de knop Reserveren
Disclaimer
Door deelname aan deze competitie geeft de schutter te kennen van de risico's op de hoogte te zijn, en zowel de competitieleiding/organisatie als de schietsportvereniging te vrijwaren van enige aansprakelijkheid ingeval van schade dan wel letsel ten gevolge van deelname aan deze competitie. Regelement.